Dal jsem jim tvé slovo. Svět k nim pojal nenávist, protože nejsou ze světa, jako ani já nejsem ze světa. Neprosím, abys je ze světa vzal, ale abys je zachránil od Zlého. Nejsou ze světa, jako ani já nejsem ze světa. Posvěť je v pravdě; tvé slovo je pravda (evangelium sv. Jana 17,14-17)
Mějme neustále před očima bázeň Boží a pamatujme na smrt. Mějme v nenávisti svět a všechno, co je v něm. Nenáviďme tělesné pohodlí a zřekněme se tohoto života, abychom žili pro Boha. To se od nás totiž bude žádat v den soudu (opat Antonín)
Jsi-li zhanoben či ostouzen, nechovej nenávist vůči tomu, kdo tě zneucťuje (opat Antonín)
Mějte v nenávisti zlo a milujte dobro, uplatňujte v bráně právo! Snad se Hospodin, Bůh zástupů smiluje nad pozůstatkem lidu Josefova (prorok Amos, Am 5,15)
Ne každý, kdo se hněvá, nenávidí – to platí až do té míry, že někdy svědčí o větší nenávisti, jestliže se nehněváme. Představ si třeba chlapce, který by si chtěl hrát v řece, v jejímž proudu by zahynul: jestliže to vidíš a laskavě mu to dovolíš, nenávidíš (sv. Augustin, Sermo 82)
Hříchy nenávidět, bližního milovat (sv. Augustin)

Šiřme o svátku radost a obejměme se. Kvůli zmrtvýchvstání nazývejme bratry i ty, kteří nás nenávidí. Kvůli zmrtvýchvstání všechno odpouštějme (byzantský velikonoční hymnus)

Když svět křesťana nenávidí, proč máš rád toho, kdo tě nenávidí, a nejdeš raději za Kristem, který tě vykoupil a miluje tě? Jan ve svém listě upozorňuje, volá a nabádá, abychom nemilovali svět a neřídili se tělesnými žádostmi. Nemilujte svět, říká, ani to, co je ve světě. Jestliže kdo miluje svět, není v něm Otcova láska. Vždyť všecko, co je ve světě, je žádost těla, žádost očí a honosný způsob života. Svět však pomíjí a s ním i jeho žádost. Kdo však koná, co chce Bůh, zůstává navěky (sv. Cyprián, traktát O smrtelnosti)

Mějme v nenávisti ty, kteří si nenávist zaslouží, vzdalme se od těch, od nichž se Bůh vzdálil, vyznejme před Bohem s celou rozhodností náležící heretikům: „Zdali nemáme nenávidět ty, ó Pane, které ty nenávidíš?” (sv. Cyril J., katecheze XVI)

Pokud někdo, aby ukojil chtíč nebo z promyšlené nenávisti, učiní cokoliv muži či ženě nebo jim podá něco k pití, že muž nemůže plodit nebo žena počít, nebo se nemůže narodit potomstvo, ať se na něj hledí jako na pachatele vraždy (Dekrety IV, 5; sestavil sv. Rajmund z Peňafortu z pověření Řehoře IX.)

Dobré je víno Zákona, to znamená dobré je přikázání, jestliže slyšíš: Miluj svého bližního a měj v nenávisti svého nepřítele. Ovšem lepší a silnější je víno evangelia, jestliže slyšíš: Ale já vám říkám: Milujte své nepřátele a prokazujte dobro těm, kdo vás nenávidí (Faustus z Riez, Sermo 5 de Epiphani)

Křesťanství není věc přesvědčování, ale velikosti, i když je u světa v nenávisti (sv. Ignác z A.)

Že se Syn Boží měl narodit a jakým způsobem a kde to bylo pro něj předurčeno, aby se narodil, a že Kristus je jediným věčným Králem, to proroci zvěstovali. Také předpověděli, jak On, pocházející od lidí, měl uzdravovat ty, které uzdravil, a vzkřísit ty mrtvé, které vzkřísil, a jak měl být nenáviděn a pohrdán a trpět a být zabit a ukřižován, jak Ho (vskutku) nenáviděli, pohrdali a zabili (sv. Irenej, Demonstratio apostolicae praedicationis)

Měj v nenávisti všechny světské věci i tělesnou pohodu, protože to všechno z tebe udělalo nepřítele Božího. Jako totiž vede člověk boj se svým nepřítelem, tak se také musíme dát do boje s tělem, aby nezpohodlnělo (poustevník Izaiáš)

Bázeň Páně nenávidí zlo (sv. Jan Kassián)

Jestliže duchovní pastýř nechce být navěky zatracen, musí bez milosti bičovat všechny neřesti ve farnosti, musí přitom šlapat po všech lidských obavách, po pohrdání i nenávisti ze strany farníků (sv. Jan Vianney, kázání)
Křesťan, který miluje Boha, má odpor k tomu, co Bůh nenávidí. Z toho vyplývá, že modlitba hříšníka, který se nechce obrátit nemá žádnou cenu (kázání)
Mstiví! Pamatujte, že vaše modlitba, pokání, přistupování ke svátostem a almužny vám nic nepomohou, pokud budete v srdci živit nenávist (sv. Jan Vianney, kázání)

Už jsem ti řekl, že mí služebníci z lásky ke mně odnímají jed své smyslnosti dvojsečným nožem: nenávistí k neřesti a láskou ke ctnostem (sv. Kateřina S., Dialog 46)
Dobře si uvědomte, že když setrváte v nenávisti, urážíte mne, protože překračujete má přikázání, a urážíte i bližního, protože mu nedáváte lásku (sv. Kateřina S., Dialog 156)

Ať nás tvá mocná ruka střeží a tvé rameno ať nás ochrání před každým hříchem i před těmi, kteří nás nespravedlivě nenávidí (sv. Klement I., list do Korinta 59)

Navždy budeš nenávidět Zlého. Budeš soudit spravedlivě. Nebudeš vyvolávat roztržky, ale svářící se sblížíš a usmíříš. Budeš vyznávat své hříchy (list Barnabášův IV)

Dej nám, prosíme, Pane, následovat, co uctíváme, abychom se učili i nepřátele milovat, ježto slavíme narozeniny toho, jenž se uměl také za pronásledovatele přimlouvat u Pána našeho Ježíše Krista, Syna tvého… (liturgie římská, svátek sv. Štěpána, vstupní modlitba)

Slyšte představitelé Jákobovi, vůdcové izraelského domu! Což není vaším úkolem znát právo? Dobro nenávidíte a milujete zlo, stahujete z lidu kůži a z jeho kostí maso (Micheáš 3,1-2)

Jestliže nejdřív nezačneš nenávidět, nebudeš pak moci milovat. Jestliže nezačneš nenávidět hřích, nebudeš dělat spravedlnost, jak je psáno: Odvrať se od zlého a čin dobro. Ale i v tom všem je to úmysl, co Bůh všude hledá. Vždyť Adam byl v ráji a přestoupil Boží přikázání, zatímco Job seděl na hnojišti a zachoval ho. Bůh tedy žádá od člověka dobrý úmysl, a aby se ho vždycky bál (mnich, neznámý)

Neboť jako prášek na váze, tak jest před tebou vesmír, a jako krůpěj rosy, která před svítáním na zemi spadla. Ale ty smilováváš se nade všemi, ježto všecko můžeš, a přehledáš hříchy lidské, by se káli. Vždyť miluješ všecko, cokoliv jest, a nic nemáš v nenávisti z těch věcí, které jsi učinil; neboť, kdybys byl něco nenáviděl, nebyl bys to [ustanovil aniž] učinil (kniha Moudrosti 11,23-25)
Bůh totiž stejně nenávidí bezbožníka i bezbožnost jeho (kniha Moudrosti 14,9)

Jestliže jsme přešli ze smrti do života, protože jsme přešli od nevěry k víře, nedivme se, že nás svět nenávidí. Vždyť nikdo, kdo nepřešel ze smrti do života a zůstal ve smrti, nemůže mít rád lidi, kteří přešli, abych tak řekl, z temného domu smrti do budovy postavené z živých kamenů, v které je světlo života (Origenes, Povzbuzení k mučednictví)

Modlete se i za krále a za všechny, kteří mají v rukou moc, i za ty, kdo nás pronásledují a nenávidí. Modlete se také za nepřátele kříže, aby na všech bylo zřejmé vaše ovoce a abyste v něm byli dokonalí (sv. Polykarp, list Filipanům)

Šest věcí jest, jež nenávidí Hospodin, ano, sedm jich má v ošklivosti: pyšné oči, lživý jazyk, ruce krev nevinnou prolévající, srdce jež vymýšlí zlé plány, nohy jež rychle běží za zlým, svědka lživého, jenž křivě mluví, toho, kdo svár šije mezi bratry (kniha Přísloví 6,16-19)
Nenávist vzbuzuje spory a hádky, všecky však chyby přikrývá láska (kniha Přísloví 10,12)
Kdo šetří metly, nenávidí syna svého; ale kdo ho miluje, záhy jej kárá (kniha Přísloví 23,24)

Když totiž duše pojme nenávist k hříchu, věnuje všechny své síly tomu, aby se zabydlela ve ctnosti, promění svůj život a přijme do sebe milost Ducha Svatého, bude celá nová, bude znovu stvořena (sv. Řehoř Nyssy, O křesťanských zásadách)

Jiné je nekonat dobro, a jiné nenávidět dárce dober; jako je jiné hřešit z unáhlení, jiné z rozvahy (sv. Řehoř V., Moralia XXV)

Miloval jsem spravedlnost a nenáviděl nepravost, proto umírám ve vyhnanství (umirající papež sv. Řehoř VII.)

Neměj v nenávisti těžkých prací zemědělských, jsoutě ustanoveny od Nejvyššího (kniha Sirachovec 7,16)
Jsou lidé, kteří mlčí a jsou pokládáni za moudré; a jsou lidé, kteří jsou v nenávisti, protože mnoho mluví. Jsou lidé, kteří mlčí, protože nevědí, co mají říci; a jsou lidé, kteří mlčí, protože mají na mysli příhodnou dobu. Člověk moudrý pomlčí do času, ale mluvka nerozumný přehlédá čas. Kdo mnoho mluví, škodí sám sobě, a kdo si [neprávem] moc osobuje, bývá v nenávisti (kniha Sirachovec 20,5-7)

Jako je dobro předmětem lásky, tak zlo je předmětem nenávisti (sv. Tomáš A., Summa teologická I-II,29)
Každá nenávist pochází z nějaké lásky jako z příčiny…je nemožné, aby nenávist byla jednoduše silnější než láska…je třeba, aby láska, jednoduše řečeno, byla silnější než nenávist…Ale přece se někdy zdá nenávist silnější než láska pro dvojí…je více smyslová…za druhé, protože se nepřirovnává nenávist k lásce, sobě odpovídající… nenávist, která odpovídá větší lásce, více pohne než menší láska
Spíše se prchá před bolestí než miluje rozkoš
Musí se říci, že je nemožné, aby někdo měl sám sebe v nenávisti, o sobě řečeno…Případkem…někdo sám sebe má v nenávisti…ten, jenž miluje nepravost, nenávidí nejen „duši svou“, nýbrž i sám sebe
Musí se říci, že dobro, pravda a jsoucno je totéž podle věci, ale odlišují se rozumem…dobro podle rázu dobra nelze mít všeobecně ani jednotlivě v nenávisti. Jsoucno pak a pravdu všeobecně nelze mít v nenávisti, protože nesoulad je příčinou nenávisti a shodnost příčinou lásky…jednotlivě nic nebrání, aby nějaké jsoucno a nějaká pravda se měla v nenávisti, pokud má ráz protivného a odporného…člověk někdy nenávidí nějakou pravdu, protože by chtěl, aby nebylo pravdivé, co je pravdivé…pravda…překáží ve sledování milovaného…neznát pravdu víry, aby svobodně hřešili Job 21: „Znalost tvých cest nechceme“…když někdo chce ležet v hříchu, nenávidí, že někdo poznává pravdu o jeho hříchu (I-II,29)
Nenávist má tolik z pojmu zla, kolik má láska z pojmu dobra. Lásku však třeba mít k bližnímu podle toho, co má od Boha, to je podle přirozenosti a milosti, ne však podle toho, co má sám od sebe a ďábla, totiž podle hříchu a nedostatku spravedlnosti. Proto je dovoleno mít v nenávisti v bližním hřích a všecko to, co patří k nedostatku božské spravedlnosti. Ale samu přirozenost a milost bližního nemůže mít někdo v nenávisti bez hříchu (sv. Tomáš A., Summa teologická II-II,34)

Tyto jsou (však) příkazy, které budete zachovávati: “Mluvte pravdu druh druhu, podle pravdy a spravedlnosti k pokoji suďte ve svých branách; nikdo ať nemyslí nic zlého proti druhu ve svém srdci; a přísahy křivé nemilujte! Neboť to všecko mám v nenávisti, praví Hospodin.” (Zachariáš 8,16-17)

Ty nejsi Bůh, jenž má nepravost v lásce, pro zlého u tebe místa není, zpupný před tebou neobstojí, původce zla ty nenávidíš (žalm 5,5)
Pán zkouší bezbožné i spravedlivé: Kdo lne k násilí a křivdě, toho z duše nenávidí (žalm 10,6)
Ke lži mám nenávist, oškliví se mi, zato však miluji tvůj zákon (žalm 118,163)