Co si máme o mši svaté myslet? Odpověď nám pomáhají dát eucharistické zázraky. V Itálii se stalo do současnosti 69 eucharistických zázraků. V Lancianu v jižní Itálii se stal v roce 750 nejstarší. Jeden z basiliánských mnichů, nesmírně vzdělaný, ale s chabou vírou, dlouho pochybuje o tom, zda jsou Tělo a Krev Kristovy skutečně přítomny pod způsobou chleba a vína. Velmi tím trpěl a prosil Boha, aby ho zbavil pochybností, které nosil v mysli a srdci. Jednoho dne při mši svaté, kterou sloužil, hned po proměňování uviděl hostii, která se proměnila v Tělo, a víno, které se proměnilo v 5 hrudek krve. Vyděšený a zmatený, téměř v extázi, vyzval přítomné věřící, aby tento zázrak také potvrdili. Ihned poté o tom informoval svého biskupa. Tento kousek Těla a tytéž hrudky krve se dodnes uchovávají v relikviáři v Lancianu. Skutečný vědecký výzkum proběhl až v letech 1971-1981. Prováděli ho univerzitní profesoři Linoli z Arezza a Bertelli ze Sieny. Zjistili, že Tělo je součástí srdce, přesněji jeho levé komory. Lze na ní pozorovat krevní cévy a žíly, stejně jako dvouramenný bloudivý nerv. V okamžiku zázraku bylo tělo živé a později se řídilo zákony smrti. V krvi se nacházejí všechny prvky séra, jako v každé živé krvi. Zázrakem v zázraku je skutečnost, že každá z pěti dochovaných hrudek váží stejně jako všechny 15,85 gramu. Dochování těchto relikvií je rovněž pozoruhodné.
Eucharistický zázrak potvrzuje učení katolické Církve. Patří k němu od učitele Církve Sv. František Saleského z Uvedení do zbožného života (Filotea) II,14: Dosud jsem ti nic neřekl o slunci duchovních cvičení, jímž je přesvatá, posvátná a naprosto svrchovaná oběť a svátost mše, střed křesťanského náboženství, jádro zbožnosti, duše uctívání, nevýslovné tajemství, jež v sobě obsahuje propast božské lásky a jímž se na nás Bůh skutečně obrací a uděluje nám velkoryse své milosti a svá dobrodiní. II,14 Ze všech věcí, jež v Církvi sv. jsou, je mše sv. nejvyšší a nejdrahocennější, poněvadž se v ní nejsvětější Svátost oltářní posvěcuje a Bohu nejvyššímu ve svatou oběť přináší. II,14 Všemožně se tedy snaž být na mši svaté denně, abys tam s knězem předkládala za sebe i za celou Církev oběť svého Vykupitele Bohu, jeho Otci “
Nejnovější eucharistickým zázrak je ze Sokolky v Polsku. Metropolitní kurie v Bialystoku vydala k němu toto prohlášení:
1. Dne 12. října 2008 vypadla proměněná hostie z rukou kněze, který rozdával svaté přijímání. Poté, co ji zvedl, vložil ji do nádoby s vodou ve svatostánku. Po mši svaté byla nádoba s hostií uložena do trezoru v sakristii.
2 Dne 19. října po otevření trezoru byla na spadlé hostii zřetelně vidět červená skvrna. Pouhým okem bylo možné vidět, že se jedná o krvavou skvrnu.
3. Dne 29. října 2008 byla hostie přenesena ze svatostánku do kaple na faře. Následujícího dne byla hostie vyjmuta z vody a položena na korporál ve svatostánku.
4. Dne 7. ledna 2009 byl odebrán vzorek hostie, který nezávisle na sobě zkoumali dva histopatologové z lékařské fakulty univerzity v Bialystoku. Vydali společné stanovisko, ve kterém uvedli: „Vzorek, který nám byl zaslán k posouzení, se zdá být tkání myokardu. Podle našeho soudu se jedná o tkáň, které se ze všech ostatních živých organismů nejvíce podobá.“
5. Komise zjistila, že zkoumaná hostie je přesně ta samá, která byla přenesena ze sakristie do tabernáklu farní kaple. Nebyl zjištěn žádný zásah třetí strany.
6. Případ v Sokólce není v rozporu s vírou církve, ale naopak ji potvrzuje.”
Eucharistický zázrak potvrzuje učení katolické Církve. Patří k němu od učitele Církve obdařeného titulem Doktor Eucharistie, po němž je nazvána i liturgie sv. Jana Zlatoústého z homilie k Janovu evangeliu: “I když se někdo blíží ke svatému přijímání z nevědomosti, neboj se mu v tom zabránit. Boj se Boha, nikoliv lidí. Když se totiž bojíš člověka, bude tebou pohrdat; když se však naopak bojíš Boha, bude si tě člověk vážit. Byl bych ochoten raději zemřít než podat nejvyšší úcty hodnou Krev a Tělo Páně nehodné osobě či nepřiměřeným způsobem.”
Nejstarší i nejnovější eucharistický zázrak potvrzuje, že co do podstaty byly tyto mše svatá stejné a v nich nastalo proměnění. Je u nich dokonce shoda identifikovaných pozůstatků, které seriózní vědecký výzkum v obou případech zjišťuje jako části srdce. Uzdravit srdce z nevěry je věc požadovaná již ve Starém zákoně a platí i dnes. Římský katechismus z roku 1992 má 1380 o věci nové, smírné adoraci, jež vybízí ke smírné modlitbě, což je věc stará: “Církev i svět velmi potřebují eucharistickou úctu. Ježíš na nás čeká v této svátosti lásky. “Nešetřme svým časem, abychom se šli s ním setkat v adoraci, v rozjímání, plném víry a ochotném podávat zadostiučinění za těžké viny a zločiny světa. Kéž naše adorace nikdy nepřestává. Citován Jan Pavel II., list Dominicae cenae, 3.” II. Vatikánský koncil v článku 48 konstituce o liturgie nově připomíná starou věc u mše svaté: “Mají přinášet neposkvněný obětní dar nejen rukama kněze, ale i spolu s ním, a tím se mají učit obětovat sami sebe.”