Je oprávněné tvrdit, že halloween je ďáblův trik? Kniha Aldo Buoniuta, Haloween. Ďáblův trik, to zdůvodňuje. Má předmluvu od biskupa Mons. Giovanni D´Ercole, kde se píše: “Cesta lásky a zvláštní péče o chudé a křehké vede cestami, které se zdají být neobvyklé a zdánlivě vedou příliš daleko. Mezi chudé naší doby, kteří nemají co jíst, ani co pít, patří také ti, kteří jsou znevýhodněni na duchovních cestách; ti, kteří strádají ve víře; poutníci hledající pravdu a spravedlnost, zvláště pak dospívající a mladí lidé, kteří sbírají almužnu pseudopohanství mezi novopohanskou módou naší doby, aniž by byli schopni pozvednout svůj lidský pohled ke světlu víry v Ježíše Krista, neboť jsou zaslepeni „kulturou smrti“, která se šíří často zákeřným a nevědomým způsobem prostřednictvím každodenních společenských událostí, jež se jeví jako oslavy, hry či nevinný únik od stále vážnějších a bolestnějších problémů v životě osamělejších jedinců, kteří mají jen nestálé a nejisté citové vazby a nejsou schopni v důvěře pozvednout svou ruku ke světlu Boží Tváře. Jsou to tito chudí lidé, kterým je kniha otce Alda Buonaiuta určena. Zdánlivě prosté a lehké téma, jakým se jeví zmíněný svátek (Halloween), je příležitostí k silnému a naléhavému pastoračnímu zásahu.”

Úvod knihy: “Tato kniha si nedělá nárok na historickou nebo histografickou preciznost, ale má analyticko-antropologický, pedagogický a sociální cíl. Při rekonstrukci jeho kulturních kořenů chce čtenáře upozornit na základní rysy tohoto fenoménu, a to vyváženým a vědomě kritickým přístupem, který stojí uprostřed mezi dvěma extrémy těch, kteří jej nadměrně bagatelizují jednoduchým způsobem a omezují jen na nevinný večírek, a těch, kteří jej celý považují za kriminální akt. Je to jistě dvojznačný, mylný a nebezpečný fenomén překračující obchodní zisky, které jsou s ním nutně spojené. Zvyšování povědomí o kritické situaci v sobě také zahrnuje zdůrazňování křesťanského protikladu k Halloweenu, tedy slavnosti Všech svatých, tak jako světlo je nádherným protikladem k temnotě: mnoho jasných pohledů svatých namísto ošklivých masek mrtvých. Slavnost dýní je ve skutečnosti slavností prázdných dýní. Ďáblův trik je smrtelný dar pro duši.”

Kapitola VI: “Hallowen, stejně jako starořímský bůh Janus se dvěma tvářemi, má dvojí podobu: je to souhrn dvou protikladných způsobů existence; jeden je veřejný a zřejmý, druhý je skrytý a nevyřčený, avšak neméně významný a vlivný. Ten první je jeho konzumní duše. Halloween je komerční produkt, studován na stole velkých společností, představován jako nezbytné dobro, podporován všemi médii, legalizován pro svůj domnělý starý původ, představován jako pěkný okamžik zábavy pro všechny, zejména děti. Zkrátka, zdálo by se nemožné najít něco ještě více nevinného. Večer plný zábavy pod taktem hororu, jako je den Valentýna pro zamilované anebo karneval v Benátkách. To však nemění nic na faktu, že by dnes Halloween bez velké podpory médií byl pouhou folklórní záležitostí jako mnohé další jen v několika málo zemích. Ta druhá skrytá tvář má silně esoterickou podobu. Halloween není zábava v kostýmech pro děti, jak by si to někdo přál, ale je to důležitá magickookultní-satanistická událost roku! K lepšímu pochopení nebezpečí, které je zahrnuto ve skrytém významu Halloweenu, si připomeňme význam některých termínů, které jsou nyní rozšířeny mezi lidmi.”
“Můžeme s jistotou tvrdit, že esoterismus, spiritismus a okultismus jsou opravdu odlišné fenomény? Skutečností zůstává, že všechny tři jsou založeny na formách magie jako nezbytný nástroj pro dosažení vyššího stupně poznání anebo k ovládnutí vesmírných sil a osudu člověka, přičemž v případě spiritismu přenechávají určení budoucnosti a volbu dalšího konání jiným vůlím. Následně je pak snadné dojít k závěru, že esoterismus a okultismus jsou jen dvě strany stejné mince, na jejímž okraji je spiritismus. V každém případě, jsou zde skryté praktiky nebezpečné pro jednotlivce a společnost. SATANISMUS 31. říjen podle samotných satanistů je nejdůležitější noc celého roku pro uctívání Satana. Fenomén Halloweenu není nic jiného než velký satanistický rituál a proto uctívání ďábla se také děje záludným způsobem pod maskou večírků a her pro mladé lidi a děti. Komerční systém, který je Halloweenem vnucený, vychází z esotericko-satanické kultury, která navádí společnost konat rituály čarodějnictví, spiritismu, skrytý satanismus, což může vyústit v některých sektách k rituálním vraždám, únosům dětí a násilí. Halloween je pro satanisty nejmagičtějším dnem v roce a čím více se k němu blíží, tím více, noc co noc, se množí hrozivé rituály, jako jsou černé mše, magickoesoterické zasvěcování, stejně tak do spiritismu a čarodějnictví. Měsíc říjen je obzvláště příhodným časem nalákat nové členy pro satanismus. Není to náhoda, že vždy 31. října se satanistické obřady konají v mnoha odsvěcených kostelech i na hřbitovech, kradou se proměněné hostie a místa naší křesťanské tradice se znesvěcují. ”

Kniha má tyto kapitoly:
I - Původ „Mýtický původ“: Keltové nebo Římané? Samhain
II - Od svátku Všech svatých k Halloweenu. Historické souvislosti. Všichni svatí. 2. listopad. Předvečer všech svatých
III - Halloween přichází. A přistává do Ameriky. Halloween přichází do Itálie. „Černé“ nebezpečí. Statistická čísla ve Spojených Státech Amerických. V Itálii
IV - Neopohanství, mezi náboženstvím a folklórem. Od boha Sol invictus po Santa Clause. Kult přírody
V - Symbolika Dýně. Jackova lampa Dárek nebo trik? Okultní symboly
VI - Okultní stránka. Janus se dvěma tvářemi Esoterismus. Okultismus. Spiritismus. Satanismus. Halloween a magie. Stručná historie magie
VII - „Kouzlo“ svátku. Názor Církve o magii. Služba „Antisekta“. Trh s magií. Hra na „nepřítele“

Seznam použité literatury dokládá solidnost a odbornost:
Slovníky: Dizionario di omiletica, Elle Di Ci, Torino 1998
Dizionario di scienze filosofiche, Hoepli, Milano 1952
Dizionario di teologia biblica, Marietti, Torino 1978
Dizionario Enciclopedico di spiritualità, 3 voli., Vita Nuova, Roma 1990
Dizionario etimologico della lingua italiana, Zanichelli, Milano 1999
Dizionario teologico, Cittadella, Roma 1974
Dizionario teologico interdisciplinare, 3 voll., Marietti, Casale Monferrato 1977
Grande dizionario delle religioni, Piemme, Casale Monferrato 2000
Enciclopedia delle religioni in Italia, Elle Di Ci, Torino 2001
Halloween BALDINI, E., BELLOSI, G. Halloween. Nei giorni che i morti ritornano, Einaudi, Torino 2006
LE GUAY, D. La faccia nascosta di Hallowen. Come la festa della zucca ha sostituito tutti i santi, Elledici, Torino 2004
MALIZIA E., PONTI H. Halloween. Storia, tradizioni, divertimenti e travestimenti, Mediterranee, Roma 2002
MERKALE, J. Halloween. Storia e tradizioni, Età dell’Acquario, Torino 2005
PADULA, G. Meredith uccisa all’ombra di Halloween, Aracne, Roma 2008
Magie, satanismus, náboženství AA.VV, Il diavolo, Demetra, Verona 2000
AA.VV., Società segrete, Demetra, Verona 1999
ABBAGNANO, N. Storia della filosofia, 3 voli., UTET, Torino 1969
AGRIPPA CORNELIO, De occulta philosophia (La filosofia occulta o la magia), Mediterranee, Roma 1988
BARRESI, F. Sette religiose criminali, EdUP, Roma 2000. BOUISSON, M. La magia, riti e storia, Sugar, Milano 1965
BUTLER, E.M. The myth of the magus. - Ritual magic. - The fortune of Faust, Cambridge University Press, Londra 1980
CANZIO (a cura di), D. Il diavolo, il ritorno di Satana, Editoriale Milanese, Milano 1969
CHOCHOD, L. Storia della magia, Dellavalle, Torino 1970
CIPRIANO, L’unità della Chiesa Cattolica, I Giordani, Roma 1930
CORBIN, A. La violenza sessuale nella storia, Laterza, Bari 1992
Cosco, G. Il ritorno di satana, Segno, Udine 1995
DELRE, M. Riti e crimini del satanismo, Jovene, Napoli 1994
DI NOLA, A. Il diavolo, Newton & Compton, Roma 1987
ETUDES CARMÉLITAINES, Satana, Vita e Pensiero, Milano 1954
FIORI, M. Satanismo e sette religiose, Aleph, Firenze 2000
GALLI, G. Hitler e il nazismo magico, Rizzoli, Milano 1989
La magia e il potere, Lindau, Torino 2004
GATTO CHANU, T Streghe. Storie e segreti, Newton & Compton, Roma 2001
GOZZELINO, G. Angeli e demoni, San Paolo, Milano 2000
GRANT, K. Il risveglio della magia, Astrolabio, Roma 1973
GRILLO, R. Il principe di questo mondo, Ares, Milano 2002
HERTLING L. — BULLA A., Storia della Chiesa, Roma 1967
KING, F. Magia rituale dai Rosacroce alla Golden Dawn, ed. Mediterranee, Roma 1979
KOZNIMSKY, I. I numeri magici, Garzanti —Vallardi, Milano 1978
KREMMERZ, G. La scienza dei magi, 3 voll., Mediterranee, Roma 1974
LA VEY, A.S. The satanic bible, Avon Books, New York 1969
LA VEY, A.S. The satanic ritual, Avon Books, New York 1976
LAURANT, J. P. L’ésotérisme chrétien en France au XIX siècle, Lage d’homme, Losanna 1992
LAURENTIN, R. Il demonio mito o realtà?, .“simo-Segno, Milano 1995
MAGGIONI, G Nuovi movimenti rei/posi magici, Centro Ambrosiano, Milano 1995
MANNUCCI, M. Istituzioni di patrologia, Ferrari, Roma 1940
MARQUES-RIVIERE, J. Amulettes, talismans et pantacles, Paris 1972.
MARQUES-RIVIERE, J. Storia delle dottrine esoteriche, Mediterranee, Roma 1984
MEDAIL, G. Italia Misteriosa, Editoriale Albero, Milano 1987
MESSADIE, G. Histoire générale du diable, Laffort, Parigi 1993
NANGERONI, A. Il diavolo, Xenia, Milano 1996
PALERMO, C. Il quarto livello, Roma 1996.
PEGASO, O. Il potere della magia e della superstizione, De Vecchi, Milano 1971
POLIDORO, M. Gli enigmi della storia, Piemme, Casale Monferrato 2003. QUASTEN, J. Patrologia, 3 voli., Marietti, Torino 1980 RHODES, H.T.F. La messa nera, SugarCo, Milano 1972
RICOEUR, R. Il male. Una sfida alla filosofia e alla teologia, Morcellania, Brescia 1993
SPEZI, M. Le Sette di Satana, Sonzogno, Milano 2004
SYMONDS J. GRANT K. (a cura di), Magic& Samuel Weiser, Maine 1973
SYMONDS, J. La grande bestia, Mediterranee, Roma 1986
VERNETTE, J. Maghi e stregoni, San Paolo, Torino 1998
WILSON, C. L’occulto, Astrolabio, Roma 1975’. WURMBRAND, R. Mio caro diavolo, Paoline, Roma 1979